Oczekiwane korzyści wynikające z funkcjonowania OIRE i CSIRE:
Korzyści dla odbiorców końcowych, w tym prosumentów:
- bezpłatny dostęp do danych ich dotyczących (m.in. dane pomiarowe), związanych z punktami poboru energii,
- ułatwienie i usprawnienie osiągania celów związanych z korzystaniem z energii elektrycznej, m.in. zmiany sprzedawcy energii,
- możliwość weryfikacji danych dotyczących indywidualnego poboru oraz wprowadzania energii elektrycznej do sieci,
- możliwość pozyskania szczegółowej, wiarygodnej i podanej w przystępnej formie informacji wspierającej podejmowanie decyzji dotyczących korzystania z energii elektrycznej, optymalizacji zużycia oraz obniżenia kosztu jej użytkowania,
- możliwość udostępnienia informacji własnych dotyczących rynku energii, w tym danych pomiarowych, wybranym przez siebie podmiotom, np. w celu otrzymania korzystniejszych, indywidualnie dostosowanych ofert handlowych, w tym dotyczących usług dodatkowych,
- zapewnienie bezpieczeństwa informacji oraz ochrony danych osobowych zgodnie z wymaganiami obowiązującymi w Unii Europejskiej.
Korzyści dla uczestników rynku energii elektrycznej:
- obniżenie kosztów funkcjonowania podmiotów na rynku detalicznym energii elektrycznej oraz obniżenie bariery wejścia na rynek dzięki ograniczeniu liczby interfejsów i utworzeniu jednego punktu dostępu do informacji rynku energii,
- możliwość realizacji ustawowych praw i obowiązków dzięki efektywnej i bezpiecznej wymianie informacji na detalicznym rynku energii za pośrednictwem CSIRE,
- ujednolicenie zasad realizacji procesów detalicznego rynku energii elektrycznej w ramach określonego w przepisach prawa podziału ról i odpowiedzialności,
- gwarancja efektywności przetwarzania danych oraz trwałości rozwiązania CSIRE,
- umożliwienie tworzenia i rozwoju nowych usług poprzez ułatwienie dostępu do informacji rynku energii, w tym profili pomiarowych zużycia i produkcji energii elektrycznej,
- transparentność procesów detalicznego rynku energii wspieranych przez CSIRE,
- możliwość uzyskania informacji rynku energii dotyczących potencjalnych klientów (wyłącznie po udzieleniu przez klienta zgody), np. w celu przygotowania spersonalizowanych ofert.
Korzyści dla Krajowego Systemu Elektroenergetycznego i Operatorów Systemów Elektroenergetycznych:
- poprawa efektywności wykorzystania zasobów KSE, m.in. poprzez lepsze dopasowanie zużycia energii do jej produkcji, w szczególności z OZE,
- możliwość przeprowadzenia integracji procesów rynku detalicznego i rynków systemowych z wykorzystaniem danych pomiarowych dostępnych w CSIRE,
- poprawa jakości danych pomiarowych dzięki zastosowaniu jednolitych standardów i benchmarków jakościowych,
- możliwość wykorzystania jednolitego standardu zagregowanych danych pomiarowych do realizacji obowiązków ustawowych.
W celu realizacji zapisów ustawy nasza spółka realizuje projekt budowy i wdrożenia CSIRE oraz realizuje kolejne etapy budowy OIRE.
W ramach Projektu OIRE:
- W grudniu 2020 r. PSE ogłosiły postępowanie publiczne w trybie negocjacji z ogłoszeniem na Opracowanie, implementację i wdrożenie centralnego systemu informacji rynku energii elektrycznej wraz z usługami wspierającymi. Postępowanie było prowadzone przez cały 2021 r. i jest kontynuowane w 2022 roku. W jego wyniku zostanie wyłoniony wykonawca systemu CSIRE. Podpisanie umowy z wykonawcą jest planowane na IV kwartał 2022 roku.
- W lipcu 2021 r. PSE ogłosiły postępowanie publiczne w trybie negocjacji z ogłoszeniem na Wykonanie usługi migracji danych do systemu CSIRE. Negocjacje trwały od listopada 2021 r. do lutego 2022 roku. W marcu 2022 r. nastąpiło otwarcie ofert. W lipcu 2022 r. PSE podpisały umowę z Asseco Poland S.A. na wykonanie usługi migracji danych do Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE). Zakres umowy, zawartej pomiędzy PSE a Asseco, obejmuje m.in. przygotowanie narzędzia do migracji danych oraz ich sukcesywne przenoszenie w celu przygotowania inicjalnego zbioru danych niezbędnych do uruchomienia CSIRE. Prace zostały podzielone na trzy etapy, które obejmą: I – Konfigurowanie Migracji, II – Migrację oraz III – Utrzymanie Narzędzia Migracji Danych.
Pod koniec grudnia 2021 r. został opublikowany Plan wdrożenia CSIRE, umożliwiający uczestnikom rynku energii zaplanowanie działań, do których realizacji są zobowiązani w związku z budową i uruchomieniem CSIRE. Dokument uwzględnia terminy określone w Ustawie, przedstawia proces opracowania i uzgodnień dokumentów stanowiących podstawy formalne wdrożenia i funkcjonowania CSIRE oraz proces migracji danych inicjalnych niezbędnych do uruchomienia CSIRE. Najnowsza wersja dokumentu została opracowana w kwietniu 2022 r. i jest dostępna na stronie internetowej OIRE (www.pse.pl/oire).
Z końcem 2021 r. i w marcu 2022 r. na stronach internetowych PSE zostały opublikowane kolejne wersje projektu Standardów Wymiany Informacji (SWI) CSIRE. Standardy Wymiany Informacji (SWI) są tym elementem IRiESP-OIRE, który umożliwi podmiotom zobowiązanym lub uprawnionym do korzystania z CSIRE odpowiednio wczesne zapoznanie się z treścią projektu IRiESP-OIRE i przekazanie uwag.
SWI określają m.in. sposób realizacji procesów rynku detalicznego energii elektrycznej, model ról oraz zasady komunikacji za pośrednictwem CSIRE, a także scenariusze wykorzystania procesów CSIRE dla osiągnięcia celów biznesowych podmiotów rynku energii, w szczególności potrzeb odbiorców energii elektrycznej. Realizowane prace nad projektem SWI prowadzone były z poszanowaniem opinii zgłoszonych przez uczestników rynku, z którymi PSE kontynuują współpracę w ramach Zespołu działającego przy ministrze klimatu i środowiska, jak również w ramach powołanych przez PSE grup roboczych.
Z najnowszej wersji SWI wyodrębnione zostały Techniczne standardy komunikacji biznesowej CSIRE (TSKB). TSKB precyzują wymagania techniczne i biznesowe procesów rynku energii i wymiany informacji rynku energii realizowanych za pomocą CSIRE. Zapewnią one użytkownikom profesjonalnym – m.in. operatorom systemów dystrybucyjnych (OSD) oraz sprzedawcom energii (SE) – przejrzyste reguły porozumiewania się z wykorzystaniem ujednoliconych komunikatów oraz realizację procesów biznesowych w sposób ustandaryzowany. Na TSKB składają się cztery dokumenty: Zakres informacyjny komunikatów centralnego systemu informacji rynku energii, Macierz następstw, Macierz priorytetyzacji oraz Schematy XSD.
W maju 2022 r. TSKB zostały udostępnione na stronie internetowej OIRE. Równolegle przeprowadzone zostały konsultacje publiczne dotyczące ich treści. TSKB jako dokument techniczny wspierający SWI nie wymaga zatwierdzenia przez instytucje zewnętrzne.
W grudniu 2021 r. został opublikowany Model danych migracji do CSIRE. Dokument ten obejmuje swoim zakresem kwestie związane z zasileniem systemu CSIRE danymi inicjalnymi. Obecna wersja dokumentu, zgodna z SWI CSIRE, pochodzi z kwietnia 2022 r. i jest dostępna na stronie internetowej OIRE.
PSE rozpoczęły 10 maja 2022 r. konsultacje publiczne projektu Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej – Sposób funkcjonowania Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii oraz współpracy z Użytkownikami systemu elektroenergetycznego i innymi podmiotami zobowiązanymi lub uprawnionymi do korzystania z Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (IRiESP-OIRE).
Cały projekt IRiESP-OIRE mamy obowiązek przedłożyć do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do 3 stycznia 2023 r. (zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw; Dz.U. poz. 1093 z późn. zm.).